- Kozmetik Pazarına Yakından Bir Bakış
- Türkiye'de Kozmetik Sektörünün Pazar Payları
- Dünyada Kozmetik Sektörü: Global Dinamikler
- Kozmetik Sektörü için E-ticaret Çözümleri
- Kozmetik Sektöründe Sosyal Medyanın Önemi
- Sosyal Medyanın E-ticarete Olan Katkısı
- Sosyal medya ve E-ticaretin Birlikte Etkin Kullanımı
- Çok Satıcılı Online Pazaryeri ve Sektörel Rekabet
- E-pazaryeri Platformlarında Kozmetik Sektörü
Kozmetik sektörü her ne kadar güncel olarak görünse de aslında kökeni ilk çağlara kadar dayanır. Son yıllarda teknolojinin gelişmesi, ulaşımın kolaylaşması gibi farklı sebeplerle kozmetik sektöründe ürün çeşitliliği büyük oranda artmıştır. Kullanıcıların talebi ve çeşitlenen ürünler beraberinde çok sayıda yeni markanın kurulmasını sağlar. Birçok markanın kurulduğu sektörde öne çıkmak ve başarılı olmak da çağın gerekliliklerine ayak uydurmakla olur. Satışın bir yüzü üretim ve dağıtım diğer yüzü pazarlamadır ve dijital çağda reklam internet araçlarından bağımsız düşünülemez.
Markaların kozmetik sektöründe var olabilmesi için geleneksel pazar araçlarıyla sınırlı kalmaması ve trendleri yakalaması gerekir. Özellikle kozmetik sektöründeki markalar bu durumun uzun süredir farkına vararak YouTube’un ilk vloggerlarını yaratmaya başladığı zamandan beri etkileşimli dijital pazarlamaya önem verir. Dijital pazarlama sosyal medyada tamamlanırken ürünün satışı da yeni nesil kozmetik e ticaret pazarlarında yapılır.
Kozmetik Pazarına Yakından Bir Bakış
Kozmetik sektörü birçok alanda durgunluğun yaşandığı pandemi döneminde dahi yükselmeye devam ederek birçok yatırımcının dikkatini çekmeyi başarmıştır. Mckinsey araştırmasına göre birçok alanda ekonomik durgunluk ve zorlanmanın yaşandığı 2022 yılında dahi pozitif büyüme göstermiştir. 2022 yılında %16 büyüme gösteren kozmetik sektörünün mevcut Pazar büyüklüğü yaklaşık 430 milyar dolardır. “Commencis'in Dijital Odağında Güzellik: Kozmetik Sektörüne Bakış Raporu” ile de anlaşıldığı üzere en zorlu anlarda dahi büyümeye devam etmenin üzerine sosyal medya e ticaret etkisi yoğundur.
Fransa Parfüm ve Kozmetik Federasyonu tarafından yapılan çalışmada insanların kozmetik satın alma alışkanlıkları üzerine araştırma yapılmıştır. Bunun sonucunda rapora göre yaklaşık %60 ile insanlar kozmetiği kendilerine olan güveni artırmak ve ruh halini iyileştirmek için satın almaya meyillidir. İnsanların kalan kısmı ise kozmetik kullanmanın aile ve meslek hayatına olumlu etkisi olduğu için satın aldıklarını belirtmiştir. Raporda Alman Kozmetik, Makyaj, Parfüm ve Deterjan Derneği tarafından yapılan araştırma da verilmiştir. Çalışmaya göre ergen ve genç yaştaki insanların %85’i kişisel bakım ve kozmetik ürünü kullandıklarında kendilerini daha iyi hissettiğini ve bunun hayatında önemli bir yeri olduğunu söylemiştir.
Türkiye'de Kozmetik Sektörünün Pazar Payları
Türkiye kozmetik sektörü açısından bakıldığı zaman sadece yerel markalarla değil çok uluslu markaların üretim yeri olmakla da faaliyet gösterir. Dünya çapında kozmetik alanında ün yapmış birçok çok uluslu şirketin ülkede üretim ve pazarlama faaliyetleri yürütülür. Yabancı yatırımcıların lisans anlaşmaları, reklam ve pazarlama faaliyetleri, üretim ve dağıtım anlaşmaları ve ortak girişimler ülkede yapılır. Türkiye’de genel olarak kozmetik sektöründe her yıl yaklaşık %10’luk büyüme gerçekleşir.
Türkiye kozmetik sektörü pazar payları farklı alanlara dağılmıştır. Kişisel bakım ve kozmetik ürünlerinin pazar payı yaklaşık olarak %5’tir. Türkiye’de pazarlanan ürünlerin yerelliği ise sadece %10 seviyesindedir. Saç bakım ürünlerini Pazar payı yaklaşık %59’dur. Türkiye kozmetik sektörüne ait pazarın çoğunluğunu traş ürünleri, banyo ve duş ürünleri, ter önleyici ürünler, parfümler, kolonyalar gibi ürünler oluşturur. Yetişkinlerin yanı sıra bebek bakım ürünleri de ülke pazarında önemli paya sahiptir.
Dünyada Kozmetik Sektörü: Global Dinamikler
Dünyada kozmetik sektörü sürekli büyümeye devam ederek dikkat çekse de bazı dinamikler konusunda yenilikçi yaklaşımlara ihtiyaç duyar. Tüm dünyada kozmetik sektörünün yükselen trendleri arasında bitkisel ürünler, kimyasallardan arındırılmış ürünler, vegan ürünler ve cruelty free yani hayvanlar üzerinde deney yapmayan markalar yer alır. Dünyada kullanıcıların bilinçli bir şekilde seçim yapmaya yönelmesinde artış görülürken sorunların başını da yalan vaatler çeker. Tüm dünyada raflarda yer alan ürünlerin vaatlerini gerçekleştirmemesi ve yalan reklam yapması nedeniyle yaşanan güven kaybı sorun oluşturur.
Dünyada kozmetik sektörü pazar payının çoğunu yaklaşık %14 ile Çin oluşturur. Ardından yaklaşık oranlarla %9,3 Amerika, %5,9 Hong Kong ve %5,9 ile Almanya gelir. Diğer ülkelerin Pazar payı Türkiye’de olduğu gibi yaklaşık %5’tir. Kozmetik sektörünün öncüleri arasında yer alan ülkelerin kullanıcı yönelimlerine dikkat etmesi ve pazarlamada yenilikçi - etik araçları benimsemesi sorunların çözümü olabilir.
Kozmetik Sektörü için E-ticaret Çözümleri
Kozmetik sektörü yıllardır dijital araçları en iyi şekilde kullanan markalarıyla bilinir. Sosyal medyanın e ticarete etkisi ve katkısı markalar tarafından erken fark edilerek bu alanda erken atılımlar yapılır. Deloitte Digital ve TÜSİAD Ortak Raporu’nda e-ticaret ile ilgili sorun ve çözümlerden bahsedilmiştir.
Müşteri kitlesi Y Kuşağı olan markaların mobil yenilikler, yorumlar (müşteri deneyimleri) ve içerik pazarlamasına ağırlık verilmesi gerektiğinden bahsetmiştir. Çünkü e-ticaret ile online alışveriş yapan kullanıcılar uzaktan seçtikleri ürünün açıklamalarının net, güvenilir olmasını beklerken diğer kullanıcıların deneyimlerini de önemser. Deloitte Digital ve TÜSİAD Ortak Raporu’nda da e-ticarette en çok tercih edilen 3. kategorinin kozmetik olduğu belirtilmiştir. Satın alma sıklığı göz önüne alındığında kozmetik sektöründe e-ticaret çözümlerinin önemi anlaşılabilir.
Kozmetik Sektöründe Sosyal Medyanın Önemi
Kozmetik sektörü için dijital tanıtım araçlarında sosyal medya önemlidir. Tüketicilerin ilgi alanına göre takip ettiği influencer kişiler satın alma alışkanlıkları üzerinde uzun bir süredir etkilidir. Yıllardır influencer olanların tavsiyeleri, öneriler ve yaptıkları reklamlar ile kullanıcıları yönlendirmesi ile kozmetik sektöründe belli ürünler daha popülerleşmiştir.
Sosyal medya ve e ticaret birbirinden ayrı düşünülmemelidir. Son dönemde markaların kendi sosyal medya hesaplarından yaptıkları paylaşımlar ve influencer anlaşmaları satış başarısını artırmada en önemli etkenlerdendir. Facebook, Instagram ve YouTube gibi sosyal medya mecralarının insanların satın alma alışkanlıkları üzerinde etkili olduğu birçok araştırmada ortaya konmuştur.
Sosyal Medyanın E-ticarete Olan Katkısı
Kozmetik sektörü e-ticaret için geniş hacme sahip bir alandır. Bu nedenle e-ticarette satış başarısının artması için sosyal medya araçları ile pazarlamanın desteklenmesi gerekir. İnternetten kozmetik ürün satmak isteyenlerin sosyal medyayı da bu nedenle aktif kullanması gerekir. Bu aşamada online alışveriş yapanların aklındaki soru işaretlerini gidermek için "İnternetten güvenli alışveriş için neler yapılmalı?” sorusunun satıcı tarafından cevaplanması gerekir. Sosyal medyada da güven ortamı tesis edilmelidir. Sahte ve yalan vaatler ya da kötü yorumlar pazarlama ne kadar iyi olsa da markanın güvenilirliğini sarsar. Satıcının marka yüzü ve satış açısından güvenilirliği tesis etmesi başarının anahtarıdır.
Sosyal medya ve E-ticaretin Birlikte Etkin Kullanımı
e ticaret sosyal medya birlikte ve uyumlu şekilde hizmet vermek için kullanıldığında kozmetik sektörü alanında hizmet veren markaların başarısı artabilir. Dijital araçları birlikte etkin ve destekleyici kullanmak için link verme ve yönlendirmeden faydalanılmalıdır. Sosyal medyadan yapılan reklamlarda e-ticaret sitesine link ile yönlendirme kullanılmalıdır. Sosyal medya hesaplarına abonelik, beğeni ve yorum talep edilirken ürün hakkında yorum yapmaya da yönlendirilmelidir. Ayrıca sosyal medya hesaplarına e-ticaret linki verilerek satış alanına yönlendirme yapılmalıdır.
Çok Satıcılı Online Pazaryeri ve Sektörel Rekabet
Kozmetik sektöründe ürün satmanın en kolay yolu e-ticaret online pazar yerlerinde aktif olmaktır. Kozmetik sektöründe benzer ya da aynı ürünü satan satıcılar ile rekabet etmek için hızlı kargo, güvenli kargo, indirimli fiyat gibi durumlara özen gösterilmelidir. Kozmetik pazarı için fark edilen bir satıcı olmanın yolu, kullanıcıların yönelimlerini takip ederek ürünlerin özelliklerini trenlere göre öne çıkartmaktır.
E-pazaryeri Platformlarında Kozmetik Sektörü
Kozmetik ürünlerinizi e pazaryeri ile satmak istiyorsanız diğer firmalar ile olan rekabeti önemsemek gerekir. Sizinle benzer ya da aynı özellikte ürünleri satan markalar ile aynı listelerde kullanıcının karşısına çıkarsınız. Bu aşamada satışınızı artırmak için güven puanı kazanmalı ve başarınızı kanıtlamalısınız. Online pazar yeri yerine kendi sitenize satış yapmak istiyorsanız dijital ödeme çözümleri sunmalısınız. “Ticari kredi kartı nedir? Nasıl alınır? Avantajları nelerdir?'' öğrenerek işiniz için faydalı ürünlerle tanışabilirsiniz.
Siz de şirketiniz için ihtiyaç duyduğunuz avantajları keşfetmek için Garanti Bonus kredi kartı başvurunuzu hemen gerçekleştirin!